wtorek, 8 kwietnia 2014

Ksylitol-brzozowy "cukier"



Jako, że zbliżają się święta i większość z nas czeka gotowanie, pieczenie i ogólnie urabianie się po pachy chciałabym wyrazić swoją opinię na temat Ksylitolu.

Od producenta: Ksylitol daje w organizmie odczyn zasadowy ( nie kwaśny, jak cukier, który karmi bakterie i komórki rakowe a więc wskazany jest przy:
- próchnicy zębów i chorobach dziąseł,
- suchości w ustach (stymuluje wydzielanie śliny),
- zapaleniu ucha środkowego,
- przeciwdziała tworzeniu się bakterii gnilnych,
- ma działanie antybakteryjne przy infekcjach górnych dróg oddechowych,
- stosowany jako środek zapobiegawczy przeciw bakteryjnemu zakażeniu płuc i oskrzeli u chorych na mukowiscydozę,
- przyjazny przy nadkwasocie żołądka, alergii, astmie,
- likwiduje niemiły zapach z ust.

Ksylitol jest rewelacja dla cukrzyków, gdyż w organizmie jest przetwarzany powoli mając indeks glikemiczny IG 14-krotnie niższy niż glukoza i 8-krotnie niższy od sacharozy (im niższy IG tym niższy poziom cukru we krwi po jedzeniu), a więc organizm potrzebuje znacznie mniej insuliny.
Ksylitol równie słodki jak cukier dostarcza organizmowi o 40% mniej kalorii. Zmniejsza łaknienie na słodycze.
Ogranicza rozwój pleśni i drożdżaków (np. przy kandydozie)

Moja opinia: Natknęłam się na ksylitol gdy przeglądałam sieć w poszukiwaniu substancji słodzącej, która ma niski IG i nadaje się do pieczenia. Później odnalazłam go w sklepie i cena troszkę mnie zszokowała. Zaopatrzyłam się w niego ponieważ musiałam przygotować dania dla osoby z cukrzycą.
Jakie wrażenia po użyciu? Cukier ma rześki smak. Jedna łyżeczka ksylitolu nie bardzo odpowiada jednej łyżeczce białego cukru lub pozostawia takie wrażenie ze względu na to że, w ustach pozostaje uczucie chłodu. W daniach można wyczuć jego charakterystyczny posmak. Dotychczas stosowałam go do herbaty, budyniu i do pieczenia sernika. Podsumowując czy warto? To zależy od zasobności portfela lub schorzeń z którymi się borykamy ( w moim przypadku członek rodziny z cukrzycą).

Plusy: niski indeks glikemiczny
Minusy: cena

Cena: ok 25 zł za 0,5 kg
Dostępność: większość hipermarketów

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz